top of page

KIJKJE IN DE KEUKEN #3: VERKOOP JEZELF!

Één van de spannendste momenten voor elke startende ondernemer is de eerste grote pitch die je gaat geven. Je bent uitgenodigd voor een klus die jij nog lang niet verwacht had. Een grote klant, een groot bedrag of gewoon die droomklus die je altijd al wilde hebben. Hoe zorg je er dan voor dat je die pitch absoluut ‘nailed’?


Verkoop jezelf met een pitch vorm die bij jou past

Van commercieel tot persoonlijk en van kort tot lang, het is allereerst belangrijk om te weten met welke lengte en inhoud jij comfortabel bent. Zelf maak ik gebruik van een korte voorbereide pitch, met veel ruimte voor gesprek en diepte-interviews. Maar misschien heb je wel behoefte aan een vaste opzet en maak je gebruik van een elevator pitch.


Bedenk welk doel jouw pitch heeft

Afhankelijk van het doel van jouw pitch, kan je het verschillend benaderen. Loop je tegen de vraag aan ‘wat doe jij?’ op een evenement, dan is het slim om aan jouw netwerk pitch te werken. Heb je geld nodig? Dan moet je een investeerderspitch gaan schrijven. Verschillende doelgroepen hebben verschillende doelen, dus ook verschillende pitches. Hier vind je een overzicht met de soorten pitches.


Laat weten welk probleem jij oplost

In de marketing en communicatie leer je al vroeg dat de eindgebruiker niet weet welk probleem die heeft en dat aan ons (marketeers) de taak is om dat te vertellen én de oplossing te bieden. Dit principe vertaal ik altijd naar mijn klanten. Nu hebben zij vaak wel een vraag (anders gaan ze niet op zoek naar een freelancer), maar het is goed om ze mee te nemen in het proces van hun vraag naar jouw oplossing.


In de gesprekken voor de pitch, vraag ik altijd door op de oorspronkelijke vraag waarvoor zij bij mij aankomen. Als ze een nieuwe huisstijl willen hebben, is het belangrijk om te weten waarom, wat er niet functioneert aan hun huidige en wat ze hopen te behalen met hun nieuwe huisstijl. Daarmee krijg je de vraag beter in beeld.


Wanneer ik de vraag in beeld heb, ga ik verder met leren over het bedrijf en de mensen. Ik vraag naar de betrokkenheid van verschillende mensen bij het project, de kennis die al in het bedrijf aanwezig is en welke kernwaarden het bedrijf heeft. Door de bedrijfscultuur in kaart te brengen, kan ik een proces aanbieden dat bij hun past.


Het schetsen van de pitch

Op een leeg A4-papier breng ik een horizontale lijn aan en zet ik aan de linkerkant de vraag en aan de rechterkant te oplossing. Vervolgens vul ik tussentijdig de stappen in die ik zou zetten om van links naar rechts te komen. Dit geeft mij de basis van mijn proces en de onderdelen die ik in mijn pitch moet vertellen.


Een basis volgorde hebben, is essentieel. Je wilt niet elke keer gaan puzzelen over de hele pitch. Mijn standaard volgorde is: titelpagina, probleemstelling, kaders, oplossing, proces, unieke dienst, kernwaarden van mijn bedrijf, portfolio-stukken die ondersteunen dat ik dit kan, geschat resultaat, bedankt pagina. Het enige dat ik hoef te veranderen is de inhoud. Ik kan eventueel pagina’s toevoegen of verwijderen als dat nodig is, maar hoef mij niet continue te focussen op de hele pitch.


Val op

Het is belangrijk om tijdens de pitch jezelf een beetje te nestelen in het hoofd van jouw klant. Dat doe je natuurlijk met een super gelikte presentatie, een helder verhaal én een outfit passend bij jouw en hun bedrijfscultuur. Nog belangrijk dan hoe het eruit ziet, is hoe het binnenkomt. Zorg dat jij alle tekst uit jouw hoofd kent, niet te zenuwachtig bent (veel oefenen!) en maak oogcontact. Op die manier zal jouw klant jou zien als een echte professional.


Hulp nodig met die éne grote klant bereiken? Lees ook mijn eerdere blogs:


Deze blog is geschreven voor Startclub Arnhem. Het originele artikel vind je HIER

Comments


bottom of page