top of page

KIJKJE IN DE KEUKEN #2: DE JUISTE KLANT… WAAR VIND JE DIE?

Je bent lekker bezig. Jouw socials staan klaar en je post regelmatig, krijgt al een aardig netwerk en de eerste aanvragen voor opdrachten druppelen binnen. Een divers aanbod aan klanten en klussen. Maar welke past het beste bij jou?


Wie is jouw ideale klant?

Als eenmanszaak kan je niet elke klus aannemen die voorbijkomt. Het is dus belangrijk dat je weet met welke mensen jij samen wilt werken. Welke kernwaarden zijn belangrijk? Hoe ga jij het liefst te werk en welk soort bedrijven kan je daarmee van een oplossing voorzien?


Een goed beginpunt is het Branding Canvas van Bigname. In de arena kan jij invullen wat jouw uniek maakt, wat je sterke kanten zijn en hoe je die waarmaakt. De andere kant is de markt. Wie zijn je klanten en wie is je concurrentie?


Keuzes maken

Als je weet wie jij als ondernemer bent, moet je keuzes maken. Wil je een een bepaalde markt bedienen of richt je je volledig op startups? Persoonlijk heb ik een andere aanpak, namelijk een bepaald type onderneming: geen bepaalde markt of grootte, maar een onderneming die niet enkel een winstoogmerk heeft, maar ook een sociaal- maatschappelijk probleem wilt oplossen.


Waar vind je jouw ideale klant?

Vervolgens is het belangrijk om te zijn waar jouw klant ook is. De vorige keer hadden we het al over de online aanwezigheid van jouw klanten, maar het is ook belangrijk dat je aanwezig bent op evenementen waar jouw klanten zijn. Bedien je de horeca, ga dan eens naar de Horecava! Bedien je liever kleine ondernemers? Op naar de evenementen van de Startclub of de KVK.


Ga de samenwerking aan!

Heb je moeite met binnenkomen bij de klanten die je graag wilt aantrekken? Kijk eens naar bedrijven waarmee ze al samenwerken en kijk of je daar binnenkomt. Het is vaak makkelijker om als onderaannemer een klus te krijgen die echt bij jou past als je nog niet zo’n groot portfolio hebt.

En zoals ik ook mijn vorige blog afsloot: vergeet vooral niet dat jij het product bent dat je verkoopt. Kijk dus niet alleen zakelijk naar jouw wensen, maar ook persoonlijk. Met wie wil jij samenwerken én wat kan jij hen bieden.


Deze blog is geschreven voor Startclub Arnhem. Het originele artikel vind je HIER

Comentarios


bottom of page