top of page

De 7 P’s van marketing

Marketing… een vaag en breed begrip dat bij de ondernemer vaak niet als eerste prioriteit wordt gezien. Toch is marketing een dagelijkse taak die jouw product of dienst de aandacht van klanten geeft die het verdient. Om het grote begrip kleiner te maken, nemen wij jou mee in zeven onderdelen die erbij horen.

Product

Kijk eens naar jouw dienst of product door de ogen van de klant. Hoe lost het de problemen van de klant op? Hoe onderscheid het zich van de concurrentie en substitutie? Jouw product moet goed genoeg zijn én onderscheidend genoeg zijn om de aandacht van potentiële afnemers te trekken en hen te overtuigen het te kopen.


Prijs

Hetzelfde geldt voor jouw prijs. Allereerst moet je bepalen in welk segment je wilt zitten. Is jouw product of dienst makkelijk in grote hoeveelheden te maken, dan is het mogelijk om in een lager segment te gaan zitten. Hoe unieker het product is, hoe hoger segment je kunt kiezen.


Promotie

Promotie is iets wat elke dag even jouw aandacht moet krijgen. Een product en prijs kan je periodiek aanpassen, maar promotie is een dagelijkse aangelegenheid. Kleine aanpassingen als een titel, de SEO of een advertentietekst kunnen een groot verschil maken. Grotere wijzigingen zijn het opzetten van een nieuwe campagne of slogans veranderen.

Plaats

Zowel de fysieke locatie, als de verkoopstructuur van jouw organisatie is belangrijk om te kunnen concurreren met deze P. Ben je direct seller of heb je dealers die het voor jouw verkopen? Welke samenwerkingen ga je aan en hoeveel fysieke locaties wil je hebben? Het antwoord zal afhangen van een aantal factoren, waaronder waar jouw klantgroep zich regelmatig begeeft én hoeveel je er aan uit wilt geven om in hun fysieke omgeving te verschijnen.

Mensen (People)

Van influencer tot jouw personeel, hoe mensen zich presenteren is een onderdeel van jouw merkidentiteit en dus marketing. Daarnaast is het belangrijk om de juiste poppetjes op de juiste plek te zetten. Speel in op de kwaliteiten, geef mensen de verantwoordelijkheden waardoor ze samen passie krijgen om zich in te zetten voor jouw product of dienst.

Verpakking (Packaging)

Hoe jij jouw product presenteert is de eerste indruk van de klant. Kijk vanuit het perspectief van de klant naar jouw merk en bedenk je hoe de verpakking en de ervaring van het uitpakken er uit zou moeten zien. Is jouw één van jouw kernwaarde duurzaamheid? Zorg er dan voor dat de hele verpakking gerecycled kan worden. Ben je een luxe merk? Vermijd dan goedkope materialen.


Positionering

Positionering gaat over hoe jij leeft in het hoofd van jouw klanten. Wanneer en op welke manier worden ze aan jouw herinnert? Je kan waarde hieraan toevoegen door bijvoorbeeld de kwaliteit zo goed te maken dat jouw producten jarenlang mee gaan en mensen daardoor fan worden of juist een enorm goede service bieden.


Meer weten over marketing of toe aan een nieuwe stap voor jouw bedrijf? Neem dan contact met mij op!

bottom of page